WANITA SOLEHAH IDAMAN LELAKI

ASALAMUALAIKUM PEMBACA BLOGGER UKHTI AKHI UKHWAH FILLAH.





 

1.KECANTIKAN DALAMAN 

wanita yang tulen adalah wanita yang lemah lembut dalam pewarakkannya,tetapi prinsip dan nilai hidupnya begitu agung dan tinggi merantai dirinya, itulah kecantikan dalaman yang sukar ditandingi .

2.KEANAK-ANAKKAN.

Lelaki suka membela,menjaga,membimbing dan melindungi jesturu mereka boleh berperanan menjadi pelindung kepada mereka. keperibadian wanita yang manja keanak anakkan memang merupakan salah satu keindahannya namun tidak berkeanak anakkan yg melampau kerana akan menunjukkan diri wanita itu tidak matang.

3.CANTIK.

NAFSU mengatakan wanita cantik pada rupanya, AKAL mengatakan wanita cantik pada ilmu dan kepandaiannya,HATI mengatakan wanita cantik pada akhlaknya.

4.BERAKHLAK MULIA.

"DUNIA adlah perhiasan dan sebaik baik perhiasan adalah wanita solehah" sebagai ibu terukir dipaparan dada,sebagai isteri pengubat duka nan lara,sebagai kekasih dirindui saban ketika.
sebagai mujahidah,berdiri di belakang mujahidin. ciri ciri wanita solehah taat kepada ALLAH SWT, berbuat baik kepada KEDUA IBU BAPA
sentiasa taat dan berkhidmat kepada suami dengan sepenuh hati, menutup dan menjga aurat. Tidak berhias apabila keluar RUMAH. TIDAK keluar bersendirian atau lelaki ajnabi kecuali bersama mahram. Berbuat baik dgn jiran tetangga suka mempunyai anak yang ramai dan berusaha mendidik mereka,

5.BERPEGANG PADA AGAMA

"DIKAHWINI wanita kerana 4PERKARA,kecantikannya,hartanya,keturunan,agamanya pilihlah yang paling beragama"

6,DARI KETURUNAN YANG BAIK BAIK

seorang wanita yang keturunan yg baik baik senang diterima lelaki.namun wanita yang berasal dari keturunan yg hina seperti anak zina tidak wajar merasakn dirinya tidak layak menjadi wanita idaman. Islam mengangkat tinggi umatnya yg bertaubat dan sentiasa memperbaiki diri kerana taqwa menjadi darjat kemuliaan disisi ALLAH SWT.

7.BIJAKSANA

SAIDATINA AISYAH R.A merupakan seorang tokoh yg intelektual terbilang. sebanyak 2210 hadis sahih berjaya diriwayatkan selama 9 tahun hidup bersama RASULULLAH SAW beliau merupakan ahli fuqoha (ahli hukum) madinah yg unggul dan juga berpengetahuan dalam bidang perubatan. Wanita idaman lelaki ialah wanita yg pandai tetapi tidak menunjuk nunjuk kerana ia mencabar ego lelaki lalu menyebabkan lelaki menyampah kepadanya.

8.TIDAK MEMPAMERKAN KESEKSIAN 

"WANITA yg berpakaian seperti telanjang mencari perhatian lelaki 
yg melenggok-lenggokkan tubuhnya, yg kepalanya seperti punuk (bonggol) unta, mereka tidak akan masuk syurga". (hadis riwayat muslim)

9.TIDAK CEREWET

WANITA yg cerewet boleh merimaskan lelaki dan boleh mebuatkannya menyampah.

10.MEMAHAMI LELAKI

CONTOH YANG BERLAKU, "itulah abg asyik mementingkan kerja,mementingkan diri sendiri ,tak ingat nak balik rumah,tak habis hbis layan kawan kawan kawan.....hal rumah nie tak kan nak suruh saya buat sorang!, yang sebenarnya berlaku dipejabat, bos sambung meeting hingga pukul 7malam.singgah solat maghrib dimsjid 
ada penceramah idola dengar ceramah sehingga solat isyak , dalam perjalanan pulang kawan lama telefon minta jmpa katanya ada hal penting. pukul 10 malam baru sampai rumah.

11.TIDAK TERLAMPAU CEMBURU

"TIDAK boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iatu seseorang yg telah dikurniakan ALLAH harta lalu dihabiskan kejaalan AllAH
dan org yg dikurniakn ilmu pengetahuan, LALU mengeluarkan hukum yg berpadukan ilmunya(al-quran dan hadis) serta diajarkan kepada orang lain"(riwayat al bukhari dan muslim)

12.SEJUK MATA MEMANDANG 

bersopan santun,sentiasa memaniskan muka,sentiasa senyum,menutup aurat, Ramah dan Mesra, menundukkan pandangan.

13.PANDAI MENAIKKAN SEMANGAT DAN BERMOTIVASI 

lelaki lebih tertarik untuk mencari wanita yang pandai menaikkan semangat dan bermotivasi ketika dia memerlukannya.

14.CANGGIH

WANITA yg pandai menyesuaikan diri dengan arus perkembangan semasa tetapi masih mengekalkan ciri ciri wanita islam yang berakhlak mulia dan menutup aurat.

15.MEMPUNYAI PERSAMAAN YANG BERMAKNA.

suatu hari imam malik hairan melihat burung merpati dan gagak berkumpul bersama. Dengan spontan beliau berkata "kedua duanya bersatu padahal jenisnya tidak sama". ketika burung itu terbang beliau melihat masih ada persamaan iatu kedua duanya cacat. Lalu berkata sebab itulah burung itu bersatu.

16.PEMAAF

WANITA yang suka mendahului meminta maaf walaupun dirinya tidak bersalah digambarkan mempunyai peribadi yg unggul dan mudah disyangi.

17.SEIMBANG

SEIMBANG DARI SUDUT PERGAULAN,KEAGAMAAN,PENGURUSAN DIRI, MASA.

18.BERKEYAKINAN DIRI.

19.MEMPUNYA'BODY LANGUAGE YANG BAIK

MAKSUD "body language disini adlah percakapan, kawalan diri dihadapan orang ramai dan sebagainya.




Comments

Popular Posts